Like! Thanks ^_^

Thursday, August 30, 2018

Pengalaman Bekerja di 7ELEVEN

Assalamualaikum kpd smua..

Sorry kpd smua yg dok tunggu Cik update blog ni kan..Maaf sgt2..Yg ada comment kt post before this..Cik lmbt reply.. Cik betul2 minta maaf sbb sibuk dgn krja Cik.Ok la. skrg Cik nak kongsi la sikit pngalman Cik krja di kedai serbeneka 24 jam yang trkenal kt seluruh dunia ni iaitu....




Yay! 7ELEVEN.. Actually Cik sja2 je apply..Rezeki Cik dpt la pergi interview n dpt la krja. Cik kerja  as STORE ASSOCIATE atau diknali sbg SA.. Cik lepasan matrikulasi patutnya bleh dpt ASSISTANT MANAGER (ASM) tapi Cik tak nak sbb Cik tak krja lma..Krja utk 8 bulan cmtu saja.Kumpul duit nak masuk smbung blja balik..heheheheh

Mcm yg semua tahu Cik dh quit UMP thun lepas..14 hari je kt sana..heheh..yelah..family Cik x mmpu nk byr kos pngajian business engineering Cik yg beratus ribu tu.So.. Cik berhenti la sblum Cik kna bayar mcm2 lg. Tu pon cukup2 je.. Kalau korg quit after14 hari..Susah la korg nnti kna byr mcm2 plak..Sbb limit 14 hari lpas pndaftran (trmasuk hari pndftaran ye) utk quit.. Klau tak korg kna byr lbih..Kalau dlm masa 14 hari quit.. Korg just kna byr duit asrama je la utk berapa hari yang korg stay tu.


Bck to the topic..Kerja as SA di 7E ni x susah mana pun..Korg kna blja jga post/kaunter..Cleaning..Lap gondola..Receive brg drpd CDC n vendor...Tak susah pon.. Basic gaji RM1000 utk SA ye.. 15 hb utk stiap bulan korg akan dpt advance dlm RM400 tak tolak EPF n SOCSO la.. n selebih gajinya akn masuk hujung bulan.. Lagi byk korg OT.. lagi masyuk la..


Bab krja mlm especially for girls..memg ramai parents x bagi.. Yup.. bahaya sebenarnya..Kkdang je polis dtg check n ronda tmpt krja korg.. Bab mngantuk..Wuish.. tu korg jgn cerita la.. kalau tiap2 hari krja mlm..kpala bleh sakit2.. bdn lesu ..yelah..kita ni fitrah tido wktu mlm.. bila tido wktu siang dlm masa yg lama..bdn akn sakit2 n x sihat.. mata pon dh mcm family panda.hahahah..

Kerja 7E ni ada 3 shift : M/morning (7 pg - 3 ptg) , A/afternoon (3 ptg - 11 mlm) & N/night (11 mlm - 7 pg)

Kalau Ot bleh jadi mcm2 waktu .. yg double shift pon ada gak.. gaji double la kan.. tu pon sbb staff shift mlm ada EL (emergency leave). Sbb staff mlm mesti ada 2. I mean..lpas pkul 7 mlm mesti ada 2 staff yg bekerja.Sbb bahaya bila kerja mlm2 ni.Mcm2 bleh jadi..

Last but not least, spnjg Cik krja kt sini..Mcm2 Cik dpt..How to communicate with pple.Sbb Cik ni dulu pmalu yg amat.. Skrg ni kurg la sikit sifat malunya tu..Hahahaha.. Mcm2 knangan slma krja kt sini.Cik memg x bleh nk lupa la.. Psal cinta pun ada kt 7E ni.. Pasal kwn2.. mcm2 la..

K lah.. smpai sini jelah Cik nak berceloteh..hahah..

Sekian,terima kasih...


170 comments:

  1. Replies
    1. Mengikut pengalaman saya masa kerja dulu, manager saya kata kalau tak sampai sebulan kerja memg tak de gaji. Tp saya tak sure pula sekarang macam mana.

      Delete
  2. Nk tanye, kalu nk apply keje dkat 7eleven pkai online ke?

    ReplyDelete
  3. Ada.. Tapi Sesetgh tempat sahja terutamanya bahagian bandar..

    ReplyDelete
  4. Sabtu ni Sy dah start masuk kerja 7E berdebar jugak lah sbb baru N first time.. Tapi bab cashier ni mmg seram nak jaga��

    ReplyDelete
  5. Btul2 lagi2 kerja malam.. Bahaya pula tu.. Mohon bertabah ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa kalau waktu malam boleh cerita kn x ?

      Delete
  6. Basic Sekarang berapa kat 7 eleven

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Nak tanya, esok saya ada iv. Nak pakai apa yaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg perempuan pakai blouse dan slack pon dh memadai. Bg lelaki pkai tshirt dan slack pon dh ok. Asalkn sopan dan sedap mata memandang 😊

      Delete
  9. Slm..nk tumpang tanya,baru2 ni sy ada minta kerja kt 7e ni..sy ternampak kertas yg ditampal diluar 7e tu.n then sy call lh ASM (asistant store manager) tu.so lepas tu dye suruh sy prkenalkn diri melalui ws tau.Sy dh pon prkenalkn diri sy spe.tp yg sy pelik npe dye x suruh sy dtg je terus kt 7e tu.kn lg senang lau face to face drpd ckp melalui ws

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ni saya x pasti pula... Ada la tu sebabnya.. Kkdang ASM busy..

      Delete
  10. Sepatutnya suruh sy dtg interview ke apa..ni hanya ckp melalui ws je.mcm bdk2 plak dibuatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa memg kna ws dulu ya. Nnti dia akan tgk sama ada kosong ke tmpt berdekatan utk 7E selain yg awk minta. Ada rezeki dia akan call utk interview.

      Delete
  11. Dumb question:Mcm mana nak apply kerja part time? Hahaha sorry tak prnah minta kerja lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi je 7E yg awk nk minta part time tu.. Kalau ada ksong boleh la.

      Delete
  12. Kepada yang mahu kerja 7E tetapi malas nak ambil borang ataupun malu, boleh cuba apply dekat aplikasi FastJobs(IOS/Android/Web). Tak sampai 4 hari aku dah dapat kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni betul sbb saya pun dlu buat cmtu gak

      Delete
    2. HELLO ???!! harap notice la . saya nak resign 7e . dh bagi notice 1sept cam tu tapi kerja smpai 27hb cam tu .

      SM ada cakap gaji dr 15hb -27hb tu dpt lepas 2/3bulan lepas resign . btul ka ??? dijamin boleh dpt ka ?

      Delete
    3. Hello. Kalau ikut masa zaman saya kerja dulu. Betul. Bleh dapat gaji. Lmbt siiit slam beberapa bulan.

      Delete
  13. bagaimana nk buat klw gaji lambat masuk?utk makluman,sy masuk keje 26hb ogos lps,tp smpai hari ni masih xdpt lg gaji tgh bulan (15hb) yg dijanjikan..terima kasih utk segala jawapan,saudari sgt rajin balas komen pembaca,moga tuhan beri kemudahan utk kebaikan yg dibuat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh.. Memg biasa kalau baru kerja gaji lambat sikit mcm saya dlu.. Tapi awk dpt hujung bulan nnti masyuk la

      Delete
    2. Kalau kerja di 7E perlukan sijil ke? Kalau perlu sijil apa?

      Delete
    3. Saya sebulan 2minggu keje hnya di byr 1200.. OT,elaun mlm n Double shif pay n gaji keje 2 mggu bln lepas deorg tak bayar.. cuma basic 1200 je sya dpt.. OT sy ade 102jam.. OT kadang smpai 16jam sehari sbb kne double shif.. dh infom ngn Asm Sm Fm dahh,tp deorg buat² pekak.. mudahan 1day deorg pekak bisu sewel betol² laa..

      Delete
    4. Klaw cakap ngan dorang tu pun x jln. Better ckap trus kat om atau trainer biar fm sm ngan asm kene. Hahahaha

      Delete
  14. nk tanya, klau kita walkin masuk kedai tuh, memang kita akan dpat kerja kat kedai tuh ke? atau nnti dia bgi kedai lain klau ada ksong?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semestinya kedai tu.. Tgk kekosongan kedai kawasan terdekat juga.

      Delete
  15. Kalau. Hantar notiss 24 jam. Gaji kira mcm mna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kira yg awk dh kerja selama ni..

      Delete
    2. Saya mencari jwpn soalan ni. Terima kasih menjawab.

      Delete
  16. Kalau hntar nnotis. 24 jam dapat gaaji. Dak

    ReplyDelete
  17. Replies
    1. Klau HR yg bayar gaji kita kn ? Selalu sapa yg msukkn duit kwsp kita ya HR or SM ? Betul ke klau hntar notis berenti 24 jam boleh dpt gaji ?

      Delete
  18. kalo xder sijil ape2 buleh apply x keje kt 7e

    ReplyDelete
  19. maaf tanya, tak silap saya kat 7e ada alcohol drink, so mcm mana ye? saya nak try appy keje kat 7e nnti huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semua tmpt ada alkohol. Cuba apply tmpt yg x de alkohol. Bahaya kalau krja mlm tmpt yg ada alkohol ni..

      Delete
  20. nak tanya,7 eleven ade bonus tahunan kew? sbb sye tgok iklan ade mention.. to bile sye tnye kawan sye dowg ckp x dpt pown.. 😅😅

    ReplyDelete
  21. Aah.. Tak ada pun.. Hahahaha... 😅

    ReplyDelete
  22. Kerja part time gaji berapa tapi nak kerje mlm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy x pernah krja part time.. Sbb tmpt sy memg hnya perlukan full time so sy x pasti. Sorry

      Delete
  23. Kalau mcm sya kan ,sementara tunggu result spm keluar boleh mohon kerja part time tak ?

    ReplyDelete
  24. Selalunya tgk tmpt dia nk amik part timer x... But awk bleh mohon sbb dh cukup 17 thun utk krja.. Lgpun ramai je lepasan spm yg tunggu result sama tu krja.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Kalau pagi sampai petang tu memang bekerja seorang je ke? sebab tulis 7 malam baru 2 orang kerja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu. Skrg 7E dh kurangkan pekerja. Hnya wktu mlm shaja 2 pekerja

      Delete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. saya nk tanya.. saya apply dekat fastjob.. dia tulis gaji 2000 betul ke akan dapat 2000?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun apply dekat fastjob sebab dia tulis gaji 2000...pelik jugak rasanya...tinggi sangat gaji tu

      Delete
  29. Tak pun. Depends pada OT n berapa byk kali kerja shift mlm. N depends pd position gak

    ReplyDelete
  30. kalau kerja shif tengah malam. pastu takde customer. Apa nak buat ye? kalau cleaning sudah,lap rak sudah,susun barang sudah. Memang berdiri kat kaunter je ke.Haha

    ReplyDelete
  31. Nak tnya.. Selalunye kan kalau beli benda kat 7e dia mcm ada bagi stiker kat kita lepas tu dapat hadiah an? Tpi kalau pekerja 7e sendiri ambik stiker yg costumer tak nak lepastu dia yg ambik braang tu boleh ke? Ke salah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak pasti. Actually memg kna bagi customer. Kalo customer xnak. Baru boleh ambil. Better bg je la kat budak2 yg dtg 7E

      Delete
  32. Replies
    1. Yang ini saya tak pasti sbb tmpt saya memg tak dibenarkan part time

      Delete
  33. Assalam cik...kalau macam fast job tu memang susah nak pilih tempat keja kan...misal kata saya nak keja dekat 7e rawang boleh terus walk in ambil borang ke? Macam speedmart pun sama gak kan boleh walk in?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walk in ambil borang dan hantar ke 7E tersebut. Jika ada pengambilan staff boleh dapat. Insya Allah

      Delete
  34. assalam cik, kalau nk ot kita boleh mintak je ke berapa jam kita nak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ink terpulang kpd manager awak. Boleh tnya pada dia

      Delete
  35. kerja di 7E ada cuti tak? kalau 4 org staff sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya ada sehari cuti. Nama dia RL. tapi kalo ada 4 staff je susah sikit la. Tu kna tnya manager awak. Patutnya memg kna bagi cuti.

      Delete
  36. Salam kalau kita hantar borang permohonan dia akan wasap atau call??

    ReplyDelete
  37. Kalau ada kekosongan mereka akan call awk utk interview

    ReplyDelete
  38. Ermmm saya da isi borang n interview 2 minggu lepas tp masih tak call lagi,, rasa nye dpt ke tak?

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum,boleh tlong cite psal penglaman mase interview..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam.. Kalau saya punya. Saya disuruh datang interview dan cerita tentg diri shja utk position Store Associate (SA)

      Delete
    2. Awak cerita apa je masa interview tu? Cuba awak cerita kat sini.

      Delete
    3. Nama, lepasan apa, blaja mana. itu sahaja since assistant manager nak interview yang santai2 sahaja n saya even lepas matrik tp just bleh guna spm sahaja. If for jawatan store associate, tak da benda sgt dia nak tnya.

      Delete
  40. bleh saya tahu tak , mase interview tu kene bawak ape je ? mcm resume ke ?

    ReplyDelete
  41. Bawa saja resume dan segala sijil yg ada.

    ReplyDelete
  42. Nak tanya saya masuk kerja 13/1/2020..so gaji saya yg 1 bulan tu masuk 15/2/2020 ke?

    ReplyDelete
  43. Nak tanya saya masuk kerja 13/1/2020..so gaji saya yg 1 bulan tu masuk 15/2/2020 ke?

    ReplyDelete
  44. Tak. Awak akn dpt full payment hujung bulan

    ReplyDelete
  45. Jujurlah saya nak cakap. Kalau boleh budak2 muda lepasan spm ni, takyah lah kerja 7e. 7e sekarang buat pekerja macam sampah je. Sbb apa? Sebab 7e ada bekalan pekerja yg tak putus2. Gaji kena potong tanpa sbb, ot takleh claim, shift kerja tunggang langgang.

    Jawapan dr pihak atasan bila pekerja mengadu "taknak kerja, berhenti..ramai lagi nk kerja". Dan bila berhenti, akan ada masalah pembayaran gaji pula. Ada yg tk dapat gaji(alasan dh bayar), ada yg lewat & ada kena potong sikit.

    Adik2 cari kerja lainlah...selagi permintaan kerja banyak, selagi tu lah 7e pijak kepala pekerja & bekas pekerja.

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. dh nk dekat seminggu hntr borang , lpstu tkde call pon untuk iv :( masih menunggu . hopefully ada rezekki

    ReplyDelete
  49. Kalau budak umur bwh 18 pun kena shift malam jugak ke kat 7e? yela sbb ada tmpt yg budak bwh umur tak dibenarkan kerja malam

    ReplyDelete
  50. Itu terpulang kepada manager 7E sesebuah tempat

    ReplyDelete
  51. Sy nk kja p.time shif mlm ade ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu awk kna tnya kpd manager itu sndiri. Bergantung kpd budi bicara manager.

      Delete
  52. Fulltime kerja 7e, manager bagi berapa lama cuti dalam seminggu? Dalam 2 hari ada tak?

    ReplyDelete
  53. Hanya sehari sahaja dlm seminggu. Kekdang tak da curi sbb nya mungkin x cukup staff atau ada staff lain yg emergency leave. Heheh

    ReplyDelete
  54. Kalau pelajar umur 16 tahun ambik kerja tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak. Hanya lepasan spm dan ke ats sahaja di terima

      Delete
  55. sy nk tanya mcm mana nk chek slip gaji 7eleven .sy bulan2 kerja xad slip gaji

    ReplyDelete
  56. Replies
    1. Selalanya bm. Tp bergantung kpd manager tempat tersebut.

      Delete
  57. nak tanya umur 13 tahun boleh bekerja tak

    ReplyDelete
  58. Kalau untuk remaja 16 tahun boleh apply ke
    ?

    ReplyDelete
  59. Replies
    1. Wajib ada sebab memg guna bank. Better pakai Maybank or CIMB

      Delete
    2. Ambank lagi better. gaji pukul 8 pagi dah masuk.selain tu kebanyakkan tghhri baru masuk

      Delete
  60. Untuk pembayaran gaji masuk melalui bank apa ye? Biasa gaji paling awal berapa hari bulan? Dan paling lambat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya maybank. Gaji ada dua kali. Pd 15 hb (advance) n hujung bulan. Setakat yang saya dapat memg tepat 15hb dan hujung bulan.

      Delete
  61. Assalamualaikum nak tnya... Klau kerja Bru 2 bulan, Dan Saya hntr Surat resign 24 jam sya Akan di denda ka?? Sbb sm sya ckp mrka Akan saman sya Dan kes Akan di bawah me makhamah.. btul ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam. Setahu saya tak de cmtu. Cumanya awak x kan dpt gaji sahaja. Setakat pengalaman saya la. Kes saman n mahkamah tu hanya kpd kes curi dan peraturan ni selalunya diguna pakai di speedmart. Maaf jika tersalah info

      Delete
    2. Saja gempar je tu. Hahaha kurang asam punya manager

      Delete
  62. tapi sekarang saya kerja 7e tutup kul 12 daripada pukul 4 ptg smpai 12 malam saya kerja malam. ramai tegur bahaya. tapi nak buat macam mana 7e tak bagi amik staff baru. and paling penat saya tutup kedai sorang2 huhu

    ReplyDelete
  63. Saya nak tanya, biasanye brape lame tunggu utk iv? Dah nak sebulan since hntr borang and die ckp nnti manager call :( smpai skrg xde info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya kalau ada kekosongan memg dia akan tgk smua resume yg pernah di hantar dan kalau awak terpilih. Mereka akan call. If kalau lama sangat besar kemungkinan awak tak dapat job tu.

      Delete
  64. tajuk lagu ape ye , comel la plk ,btw kak doakan saya dpt job full time kt 7E , sbb sy bru nk masuk poli tahun dpn disebabkn corona kne extended lgi 3 bulan so sy nk cri duit buat smbung bljr diploma perniagaan antarabangsa

    ReplyDelete
  65. lagu Frad - First date :) Semoga dpt full time job 7E. bagus juga cari duit tu. [thumbs up] nnti nk masuk belaja senang. bleh guna utk beli brg2 :)

    ReplyDelete
  66. Saya baru kerja 7e dan kena jadi cashier. But duit short RM29. Assistant ambik AL. Masa tutup kedai, duit semua cukup. Tiba2 keesokannya assistant nak bank in duit, dia cakap duit short. Macam mana nak tahu duit short?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit short ni bleh tahu bila keesokkannya bila AM or Manager yg kira. Byk fktor bleh jd short ni actually. Btw, dlu masa saya mula2 krja pun short smpai Rm50. Apa2pun. Kalau kerja 2 orang jangan benarkan another staff jaga cashier you. Suruh dia guna another post atas nama dia. Kkdang staff lain yang short kan duit tu. Btw, masa pulangkan baki duit kira betul2. Biar lambat asalkan tak short. Punca salah baki pun penyumbang besar short duit.

      Delete
  67. Sesiapa yg nak kje 7e blh direct whtsap sy ya.. Area bukit tinggi klang..01116967508(NURUL)

    ReplyDelete
  68. Nak tanya...saya bru sahaja ambil borang dri 7e...dkt borang di halaman belakang dia ade tulis bawah 2 keping gambar passport, 2 salinan ic dan acc bank. Adakah saya kena hntr semasa hantar borang permohonan atau time iv?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semasa sudah diterima kerja baru bagi semua tu

      Delete
  69. Perlukah saya isi yg bahagian am bank account sma yg kene isi sosco,epf dan sebagainya kalau saya hanya ada cimb bank?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni saya tak sure sebab benda2 ni biasa akan diminta selepas dh terima kerja.

      Delete
  70. nak tanye, takpe ke hantar borang lewat?...sebab saye ambil borang dalam 4 hari yang lepas

    ReplyDelete
  71. Takpa sebab pengambilan juga bergantung kepada kekosongan.

    ReplyDelete
  72. Macam mana nak kita nak tahu yg kedai 7ae tu perlu kn pekerja? Sbb sya tgk bndar sya tak bnyk yg 24jam dan sya tkthu kedai mne yg perlu kn perkeja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya kna tanya dulu staff situ if perlukan pekerja.

      Delete
  73. Hrini sya bru lps interview, akak tu kata dlm 3 hari dia akan call. Confirm dpt or tk ye

    ReplyDelete
  74. Cara kira gaji 7E ni mcm tak adil pun ade.. Saya start keje 24/8 hritu lps tu saya nak brheti 15/10 ni.. Gaji mcm biase lah masuk 15hb dn hujung bulan. Tpi masalahnye gaji hujung bulan ni saya dpt separuh je lebih kurng 700 cmtu.. Selebihbya saya dpt time nak berhenti adv 15 hb nnti dlm 400 cmtu.. Kalau nak ikutkan saya dah sebulan lebih keje dgn gaji saya mcmtu.. Kalau kes saya ni betul ke tak betul dirng kira gaji saya.

    ReplyDelete
  75. Umur minimum untuk kerja 7eleven berapa?

    ReplyDelete
  76. Nak tanya ada masa di bagi utk solat ?

    ReplyDelete
  77. Salam, saya nak tanya kalau tak nak potong epf dan socso boleh ke? Terima kasih

    ReplyDelete
  78. shift lain jaga seorang saja ke?

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum .. Nak tanya kalau shift tgh hari tu kan ada selit 3 wktu solat .. Boleh ke curi masa sikit utk solat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh awak. Tp pastikan dulu tutup cashier dahulu.

      Delete
  80. assalamualaikum nak tanya, time kalau raya tu dpt cuti tak? ke cuti kejap je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumssalam. Dapat cuti jika pada hari giliran awak bercuti. tetapi jika tidak bercuti. boleh dapat bonus raya. dikira dari sehari sebelum raya hingga hari raya ke dua atau ketiga. ini mengikut pengalaman saya pada 2018.

      Delete
  81. Kakkkk mohon jawab segera....kalau kita dh keje 2 hari kat 7e, boleh tak kita mintak berhenti kerja sebab rasa tak boleh nak teruskan kerja kat situ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh saja tp tiada gaji diberi sebab tak cukup sebulan. Maaf ya awak sebab lambat reply

      Delete
  82. saya baru keje 7e full time tapi baru 3 hari saya rasa nak stop , boleh ke saya bagi notis sebulan awal walaupun baru keje tak sampai seminggu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti pasal ni. Sorry awak. Cuba awak tanya kepada manager awak untuk kepastian sebabnya awak baru bekerja.

      Delete
    2. Hi awk sorry blh sy tau knp awk nk brenti baru keje 3 hari nape awk stres ke ? Sbb sy igt nk apply 7e jgk

      Delete
    3. hi, sya tolong jawab bole ? sebab kan ada org tak biasa keje store cth mcam 99speedmart, kkmart dan 7e sebab keje store ni kena jaga kaunter,kena kemas barang , ada yg berdiri je kerja sebab sibuk ada juga takleh duduk sebab jaga store tu lepas tu offday cuma sehari je dalam seminggu.For me lah kan, itu perkara biasa sebab ini baru permulaan masuk alam pekerjaan .I think la kan dia culture shock sebab tu tak sampai seminggu dah stop, so kena belajar menyesuaikan diri kat luar sana lagi'' bila masuk alam pekerjaan. ada juga yg stop sebab penat, sebab management tak bagus dan seterusnya. So, goodluck to u.

      Delete
  83. Btul. Mula2 saya kerja pun mcam tak boleh gak. Yelah. Kerja berdiri sepanjang masa. Kerja malam pula tu. Bahaya Lagi2 untuk girls.

    ReplyDelete
  84. Kalau saya hantar notis 24 jam nk berenti slps dpt gaji bulanan boleh ka ? Sbb saya cadang nk berenti hujung buln ni. Kiranya total saya kerja 6 minggu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf awak. Biasanya notis sebulan. Saya pun dah lama berhenti dan tak tahu procedure masa sekarang kalau kes macam ni. Kalau dulu boleh ja dapat gaji tapi lambat sikit la. Ini normal. Memg akan lambat sebulan dua untuk dpt gaji full.

      Delete
  85. Kerja 7e mmg nak akaun ambank je ke? sbb dlm borang permohonan dia suruh isi akaun ambank..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mostly maybank tapi pernah ja ada orang guna akaun bsn. Awak kena rujuk kepada manager

      Delete
  86. Assalamualaikum saya nak tanya. kalau kerja 7e kan cuti 4 hari je sebulan. Andai kata saya minta cuti minggu ni 2 hari, then minggu dpn saya perlu kerja full seminggu tanpa cuti ke macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti la awak. Sorry. Itu kena tanya kepada manager awak. Mungkin ada kelainan sedikit cara bekerja sekarang. Saya kerja last tahun 2018.

      Delete
  87. Assalamualaikum kak, kalau lepasan spm macam saya mintak kerja kat 7e and dapat pergi interview, time interview tu perlu ke bawak resume ? Resume memang kena ada ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam. Tak perlu. Just bawa sijil² saja sebab untuk buat resume lepasan spm tak cukup maklumat untuk pengalaman kerja.

      Delete
    2. Sijil tu macam sijil berhenti sekolah apa semua tu ke ? Termasuk ic and sijil lahir ? Biasanya dorang nak yang copy or ori ?

      Delete
    3. saya lepasan spm result keluar 8/6 ni..smlm mintak 7e dapat..

      Delete
  88. salam. nak bertanya. saya dah dapat kerja full time 7e, tapi nak kerja hanya 2 bulan sahaja sbb cuti sem. bole ke bagi notice resign 2 minggu sebelum berhenti? ada apa ii masalah ke kalau saya keje 2 bulan shj?

    ReplyDelete