Like! Thanks ^_^

Sunday, September 17, 2017

CARA-CARA PERTUKARAN KOS / PROGRAM PENGAJIAN

Assalamualaikum n selamat sejahtera semua!! πŸ˜„

For this post, Cik nak kongsi sikit la pengalaman Cik untuk tukar kos.


If macam kes Cik, Cik ada financial problem la.So korang kena state apa sebab korang nak tukar kos ni.Memang sebab kena kukuh la ye.Cik dlu dapat kos double degree di UMP so Cik berurusan dengan pihak GACC (German Academic Career Centre).

FIRSTLY..

Kena buat surat permohonan pertukaran kos.Contohnya:


Surat ni korang kena bawa masa pendaftaran (masa minta dokumen2 yang pihak U minta nnti).If tak boleh tukar kos pada masa tu juga. Korang bawa berjumpa Dekan Fakulti korang .Kepilkan sekali result korang..Result matrik ke diploma ke..Nnti korang akan discuss dengan dekan fakulti.

SECOND...

Bila dekan fakulti korang dah approve.Dekan fakulti korang akn inform kepada pihak yang berkaitan untuk bantu korang tukar kos (as for double degree students, pihak GACC yang akan uruskan).

THIRD...

Pihak berkaitan (cth pihak GACC) akan setkan appointment untuk korang berjumpa dengan Dekan fakulti kos yang korang nk tukar tu.
Kena buat surat gak. Cth:

MENGATAKAN ANDA AKAN BERHENTI JIKA TIDAK DIBERI TUKAR KOS TU SANGAT MENYOKONG ANDA.WAJIB TULIS!




4TH....

Bila dekan fakulti kos yang korang nk tukar tu dah approve then korang kena tunggu jawapan drpd SENAT..SENAT bertanggungjwab untuk beri keputusan nak bagi kita tukar kos or not..

P/S: Ada kes gak bila student dah berhenti then pihak akademik universiti akan offer korang kos yang korang nak tukar tu.Ni Cik tak pasti.Tapi Cik dapat offer macam ni.But Cik tak accept because dah tawar hati nak masuk universiti tu.,..haha..Cik just tunggu utk apply UPU tahun depan sahaja.RESULT MATRIKULASI valid 2 tahun.So, still ada peluang la nak apply lagi kan?Kena betul2 pilih la lepas ni. 



OK Lah.. Sampai sini sahaja post ni.GOOD LUCK kepada sesiapa yang nak tukar kos terutamanya double degree courses.Hope membantu korang la evn sikit.Korang jugak kna slalu whatsapps or berhubung dgn pihak yang berkaitan (cth pihak GACC) untuk tnya sebarang kemusykilan korg .

Kepada sesiapa yang nak pertanyaan kepada Cik boleh la komen di bawah ye... Insya Allah akan dijawab dengan segera.Have a nice day!!!

SAYONARA...



122 comments:

  1. Berapa lama proses pertukaran kos akak? Slalu ws dan berhubung dgn pihak berkaitan, akak ada no pihak tu gacc tu ke!? Saya nak boleh?

    ReplyDelete
  2. bleh awak email no fon awk..nnti snang nk ws awk saje

    ReplyDelete
  3. email sy ainor.hazwani38@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Akak saya nak Tanya macam mana nak berhenti di ump?

    ReplyDelete
  5. Akak Kalau dah buat pinjaman ptptn mcm mana pula.

    ReplyDelete
  6. Maaf ya.. Lmbt balas.. Kalo dh buat pinjaman ptptn tu awk kna prgi pejabat ptptn yg brdekatan utk stopkn jika awk nk quit universiti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hutag ptptn yg dh pinjam tu kene settle terus ke kalau nk tukar kos lain pstu nk ptptn balik

      Delete
    2. Yg ni sy x pasti sbb masa sy berhenti u pon.. Sy blum smpat dftar ptptn. Tp awk bleh pergi ke pejabat ptptn cawangan yg berdekatan utk brtanya

      Delete
  7. Semua universiti sama ke produser dia..n mcm nak contact gacc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Procedure dia mngikut universiti masing2.. Bleh dpt kn no gacc di fb jabatan hal ehwal pelajar ump.. Ump sahaja yg ada gacc

      Delete
  8. hi nak tanya saya dapat uitm seremban course dip techonolgy tekstil, it is my last option. yang lain semua business studies and berkaitan business . kalau saya nak tukar course business boleh ke seriously taknak yg tekstil

    ReplyDelete
  9. Hi syaa tanya, saya dapat kos mikrobiologi jd bole tak kalau syaa nak tukar kos nd kampus sekali ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu saya tak pasti kena tgk u. Ada yg boleh ada yg tak

      Delete
  10. hi sayaa nak tnyaa, saya dapat kos mikrobiologi k. pilah so bole tak sya nk buat pertukaran kos nd kampus skli ?

    ReplyDelete
  11. Nak tanya...mcm sy dh ambil bidang psikologi di ijn kuala lumpur...lepas tu nak tukar ke tempat pengajian yg lain tetapi bidang yg sama...boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti tntg itu.Itu kena tnya pihak pengurusan pelajar disana.

      Delete
  12. Salam, nak tanya boleh ke kalau kita tukar universiti tapi masih course yg sama, saya amik degree dah tahun 2 tpi nak tukar ke universiti lain

    ReplyDelete
  13. Replies
    1. Boleh tak awak email sy supaya saya dpt bg no tel sy.. Terima kasih ☺️

      Delete
  14. Akak masuk uni pada bulan 9 jugak lah??

    ReplyDelete
  15. bagaimaana untuk saya tukar universiti dan kos ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ini awak kna tgk juga kekosongan u and kos tu. Awk bleh minta di pejabat dekan kos awak utk deal boleh tak tukar. Sbb dekan kena deal dgn dekan kos lain pula. Tp ni kes utk University yg sama. Kalau universiti lain memg susah sikit. Tipis peluang nak dpat

      Delete
  16. Salam, boleh x contact sy ummi - 0163848788. Saya nk tanya pasal tukar kos.

    ReplyDelete
  17. Bleh x akak email kpd sye supaya sye bleh brtnya sesuatu tntng prtukaran course ini dgn lbih detail lgi huhu email sye: nuraqilahmohamad07@gmail.com

    ReplyDelete
  18. saya nak tukar course tapi saya takut pihak u x approve.

    ReplyDelete
  19. saya nak tukar course tapi saya takut pihak u x approve.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak kalau betul2 nak tukar boleh cuba saja. Mana tahu ada rezeki boleh tukar. Yang penting awak cuba dulu ya.

      Delete
  20. Asslamualaikum , tahun ni in shaa Allah masuk uni , tapi saya xminat kos yg sy pilih , sbb msa pilih upu tu saya x btul2 , . So saya brcdg nak isi upu tahun depan . Saya pun plajar matriks juga . Kalau saya nak mmhon smula upu tahun depan , saya kena beli pin upu . So saya guna angka giliran saya yg dulu ke utk mmohon upu thun dpan? .

    ReplyDelete
  21. Assalam...boleh minta pendapat....anak saya diusm ijazah sarjana muda ekonomi....dan beliau baru-2 nieh menyatakan menghadapi masalah dalam kos yang dipilih...dan dan beliau menyatakan ingin bertukar kos...iaitu ke SENI(MUZIK)...boleh CIK A.H.I.Z bagi sedikit pandangan

    ReplyDelete
  22. Jika mengikut minat anak tuan boleh sahaja. Tapi jika tiada bakat dalam muzik, bakat boleh digilap jika ada kesungguhan dan minat yang tinggi. Apa2 kos pun boleh saja kita belajar. Yang penting ilmu. Zaman sekarang ramai belajar tapi bila kerja lari dari bidang. Yang penting kita nak certificate degree tu. Itu pada pendapat saya sahaja. Maaf jika ada tersalah 😊

    ReplyDelete
  23. Assalam sis, saya nak tanya , saya dah mohon upu tahun ni tapi semua cost x mibat sbb skrg baru tahu minat yg lain , jadi kalau tahun depan saya mohon upu sekali lagi boleh ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Pastikan kos yg awk minat tu, awk layak mohon n letak 1st choice.

      Delete
  24. assalamualaikum sis. check email hehhe

    ReplyDelete
  25. assalam sis, jika saya mahu memohon upu untuk tahun depan, masih valid ke result asasi saya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam. Maaf ya. Utk asasi saya tak pasti berapa lama validnya. Jika matrik 2 tahun valid.

      Delete
  26. Kak, saya nak tanya. Saya dapat tawaran dari unimas tapi saya bercadang mahu bertukar ke upsi. Adakah saya perlu menekan link rayuan seperti yang tertera untuk calon yang gagal mendapat apa2 tawaran? Atau adakah saya hanya perlu membuat surat perpindahan dan berjumpa dengan dekan semasa pendaftaran nanti? Mohon jelaskan kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rayuan tak kan apply kpd awk kerana setiap org sudah dpt satu tawaran upu. So, cara dia awk kna cuba tnya pihak pengurusan Universiti semasa pendaftaran nnti. Moga urusan awk dipermudahkan. 😊

      Delete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum, nk tnya, sy nk tkar uni tpi blan 10 nnti msuk sem3 dh.. Smua ad 8 sem.. Rse mcm xleh nk bwalaa .. Nk tkar uni smpat lgi ke ?.. Ker ad rsiko bsar nnti graduate ??..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti pasal pertukaran Universiti pada tahun 2. Sbb memg awk kna ulang semula dari awal kalau tukar universiti utk kos baru. Utk risiko tu saya tak pasti. Tp kebanyakkan kes memg kna ulang semula jika tukar University

      Delete
  29. assalamualaikum akak. saya pun ada masalah sama mcm akak dpt dual degree and ada masalah kewangan so saya nak tanya berapa lama proses nak tukar kos ? and akak cakap akak stop sem 1 before masuk kelas kan so yuran tu still kena bayar penuh satu sem ke macam mana ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuran tak kena bayar penuh. Just byar penginapan utk 14 hari dan duit pendaftaran sahja. Kalau nk quit university just can do it within 14 days ya. Proses tukar kos? Ikut pengalaman saya. Tak berjaya tukar. Pihak dekan tak nak lepaskan saya tukar. So saya quit university n Alhamdulillah now I studied in UKM with better yuran lg murah drpd UMP.😁

      Delete
    2. so better tunggu upu tahun depan plk kan ? sbb saya dengar klau mintk universiti bukan under upu yuran dia mahal

      Delete
    3. Hi Nadira,

      Ye betul tu. kalau mohon secara direct intake and bukan through UPU, yuran akan jadi mahal. Sebab tak ada subsidi gov

      Delete
    4. Even kita tukar uni pun yuran dia pun mahal kaa

      Delete
  30. kalau boleh saya nak mintak nombor/email akak terus untuk lebih lanjut :)

    ReplyDelete
  31. sis..boleh kah saya nk tkr kursus dari pendidikan ke sain kesihatan(medrad)...adakah saya kena tggu hbis 1year

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada kes yg kna tunggu habis 1 sem/ tahun.ada yg dibenarkan terus tukar. Bergantung kepd pihak pengurusan. Awak boleh try by email your pihak pengurusan university

      Delete
  32. Please kak saya nak berbincang dengan akak tentang masalah saye ni.. Email : adibfikri790gmail.com

    ReplyDelete
  33. Assalammualaikum akak,Akak saya ade masalah kewangan macam akak jugak and saya dapat course yg agak mahal di ump..saya still tak buat permohonan ptptn lagi and still tak byar apa ii lagi.btw,saya baru habis matriks..so boleh ke saya buat rayuan nak tukar course & uni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Upu yg awk dpt tu x bleh buat rayuan. Tapi awk try tanya pihak pengurusan u yg awk nk masuk mana tahu dibenarkan walk in. Kalo within faculty in ump try tanya pihak dekan cara pertukaran.

      Delete
  34. Cik kalo untuk sijil stpm berapa tahun tempoh dibenarkan untuk mohon upu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes awak sama mcm saya. Thn lepas sy tolak twran ums. Disbbkan fktor kesihatan bapa sy. Thn ni saya mohon upu kali k2. Sy pun bks pljr stpm. Tk silap sya stpm tk ada valid.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  35. Maaf sya nk tanya boleh ka sya nk tukar University dru usm ke ukm sbb sya dftr blb 10 nii, boleh sya tahu tak proses pertukaran University nii dan kalau sya tukar dri course ekonomi usm sya akan dot course yg sma ka di ukm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama kos tu berdasarkan permintaan awk. Cuba awk call pihak ukm mengenai ini. Kalau ada rezeki awk, mungkin dpt walk in trus dftar. Cuba awk call dulu. Sbb kalo awk dh dftar di usm agak susah nk tukar ke u lain nnti.

      Delete
    2. Boleh saya dptkn mombor cik tak

      Delete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. Bolehkah saya nk tukar bidang dan tempat belajar sekali dari uitm ke politeknik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti tentang ni. Maaf. Pertukaran universiti agak susah dilakukan.

      Delete
  38. saya dah nak masuk semester 2 di ump. boleh ke kalau saya nak tukar ke uitm? macam mana prosesnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf. Saya tidak tahu tentang prosesnya kerana melibatkan 2 universiti yang berlainan. Maaf ya. I can suggest you try ask for your university's academic department. Thank you.

      Delete
  39. salam. maksudnya akak terus kelluar dari ump and then tggu apply upu balik ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Saya tunggu the next year punya application. Apply semula.

      Delete
  40. Kak kalau STPM valid berapa tahun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada valid tk silap. Tahun ini sy pun mohon upu kali k2 guna stpm.

      Delete
  41. Akak berhenti u, pastu apply balik tahun depan. Akak belajar bulan berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 14 hari sahja. Sebab ikut agreement kami, kalau berhenti within 14 days saya tak perlu bayar yuran belajar, cuma perlu bayar kos penginapan kolej 14 hari.

      Delete
    2. 14 hari termasuk orientation day

      Delete
  42. Ohh Terima kasih anak
    Akak tau tak kalau apply tukar kosambil berapa lama proses.
    Nak Gmail akak kalau tak keberatanπŸ˜…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2. Masa saya try tukar dlu. Diberitahu proses dlm masa sebulan. Disebabkan saya minta tukar semasa orientasi so, saya kena tunggu kekosongan selepas kemasukan pelajar rayuan. So dlm sebulan la. Itu pun kalau ada kekosongan. Prosesnya juga leceh kerana perlu meeting dengan dean. Email saya ainor.hazwani38@gmail.com

      Delete
  43. salam cik, saya dah habes sem 1 sekarang tgh cuti sem 1 tapi saya mahu tukar course saya boleh ke tak eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Not sure. Maybe depends on university. But if UKM dibenarkan tukar selepas habis 2 sem. N kena ulang from the starting year again.

      Delete
  44. Assalamualaikum akak

    Saya nak tanya meeting ngn Dean tu macam mana. Proses apa yg berjalan sepanjang meeting tu ya? Meeting tu kita kena cakap apa jaπŸ˜…. Apa kita perlu buat sepanjang meeting ya. Sorry banyak soalan. Harap akak dapat membantu. Terima kasih ☺️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam. Saya tak tahu apa yg bakal ditanya semasa meeting Dean sbb saya pun x pass smpai part tu. Sbb saya dh berhenti sblum meeting tu. Maaf ya.

      Delete
  45. Saya try e-mail akak x dapat. Jadi saya tanya siniπŸ˜…πŸ˜š. Boleh ya

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum hi, saya pelajar UKM dan saya baru sahaja bertukar program sem 2. Saya nak tanya, boleh ke saya transfer kredit citra dari sem 1 course yang lama ke course yang baru? lepastu, kalau saya dah ambil 6 kredit citra untuk sem 1, boleh ke saya nak ambil 2 kredit citra untuk sem 2, sebab saya nak kejar subjek wajib fakulti waktu sem 1 yang saya tak ambik lagi huhuhu, faham tak kak? boleh ke macam tu? saya buat macam ni sebab tknak graduate lambat hhuhuuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana awak tukar course kat ukm ? Boleh ke kita tukar kos lepas dpt result sem 1?

      Delete
  47. salam akak, saya tahun 1 degree sains matematik dan ingin memohon menukar kos. boleh ke semasa menunggu permohonan tanpa berhenti kos terkini? maksudnya teruskan belajar sains math sambil menunggu permohonan berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya jga dikira lambat kerana sudah masuk sem2. saya ingin sangat2 untuk tukar walau apapun. cuma saya tak tahu jalan untuk apply di universiti lain sekiranya saya tidak dapat tukar dalam universiti yg kini saya belajar.

      Delete
    2. Boleh saja. Tp tertakluk kepada universiti itu sndiri. Jika cm saya UKM bleh mohon tukar kos tp dapat tukar pada tahun depannya. Ulang semula kos baharu seperti pelajar baharu.

      Delete
    3. Cuba awak hubungi pihak pengurusan pelajar universiti awak mengenai pertukaran kos. Stiap University lain2 caranya.

      Delete
  48. Hai akak, nak tanya. Kalau matrik 19/20 boleh ke mohon upu semula tahun depan? saya belajar dah 2 semester, tapi saya rasa nak quit sebab tak boleh bawak course sekarang ni. dan akak rasa reason apa patut saya tulis dlm permohonan tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh mohon. Nnti awak mohon saja seperti biasa utk upu. Utk permohonan quit tu awak cuba tnya jika boleh tukar kos yang awak amhu dahulu di universiti awak sama ada boleh atau tidak. Jika tidak, awak boleh quit dan awak boleh state that awak tak boleh meneruskan kos tersebut

      Delete
    2. Terima kasih kak, saya ni memang rasa tak boleh nak teruskan course degree yg sama amik sekarang ni, Tapi parents saya tak faham kenapa saya nak quit dan tak kasi saya untuk berhenti.

      Delete
    3. Hi xuyi boleh saya tahu adakah awk berjaya dipanggil mana2 uni utk upu kali ini yg awak isi tu?

      Delete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  50. Saya sekarang dah sem 3 diploma dah fikir degree nak tukar kos tapi sekarang saya belajar kejuruteraan boleh ke kalau degree nak ambil kos yang berbeza dengan kejuruteraan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ya. Yang ni saya tak pasti sebab saya pun bukan dari aliran diploma. Maaf ya awak.

      Delete
  51. Hi kak, nak tanya kalau dpt course diploma yg xminat daripada upu selepas rayuan, boleh contact uni untuk tukar course dalam uni sama tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak bleh try email di jabatan pendaftaran universiti awak

      Delete
  52. hi nak tanya boleh ke saya nak tukar kos dan fakulti sekali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh saja. Asalkan dapat persetujuan pihak universiti

      Delete
  53. Selamat sejahtera, bolehkah saya tanya, sijil matrikulasi valid 2 tahun itu macamana kira? Jika sijil matrikulasi saya tahun 2020 (pelajar matrik tahun 2019/2020), dan saya ingin memohon kemasukan tahun 2022/2023 sempat lagi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat sejahtera. Maaf saya tidak pasti la awak.

      Delete
  54. boleh saya tahu,brpa lama proses pertukaran uni?sbb saya masih menunggu email dri mereka.perlu tak saya tanya mereka semula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya dlm masa sebulan dh boleh dpt dh kalau universiti saya yg dahulu. Maksudnya saya akan masuk sekali dengan pelajar rayuan upu. Tapi awak tnya shaja mereka semula kekadang mereka terlepas pandang.

      Delete
  55. Assalam,saya dapat uitm di selangor tapi saya nak tukar ke uitm merbok dalam kos yang sama jugak nanti. Macam mana caranya ye? Dan berapa tempoh masa boleh tahu kelulusan prtukaran trsebut. Result UPU stpm baru kluar jam 12pm tadi. Saya harap sangat dapat bantu saya. Kluarga suggest tukar sbb masalah kewangan utk tanggungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam. Awak boleh cuba hubungi pihak uitm utk pertanyaan kerana nk tahu boleh atau tak pertukaran. Setiap Universiti ada procedure masing2. Tempoh pertukaran tu biasanya sebulan.

      Delete
  56. Assalamualaikum akak boleh saya berhubung dgn akak melalui gmail..saya ada nak tnya sedikit ttg pertukaran course ni

    ReplyDelete
  57. ASSALAMUALAIKUM nak tanya... Saya sdh isi upu dan dapat course perhotelan d ums, mcm mnaa saya tukar course tpi dlm fakulti yang sama??

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum. saya nak tanya . Mcm mana ya prosudur nak tukar kos tapi dalam uni yg sama ? saya belajar dalam bidang agama tapi dapat kos yg bukan bidang saya .

    ReplyDelete
  59. Salam sejahtera kak, saya terima pelajar asasi UNIMAS dan dpt mnymabung degree di UNIMAS tpi saya nak tukar kos yg saya dpt. Biasanya bila dpt merayu utk tukar? Dan bgaimna prosesnya?

    ReplyDelete
  60. salam akak,boleh tak saya tukar dari fakulti pertanian ke fakulti kejuruteraan dalam uni yg sama.

    ReplyDelete
  61. kak nak tanya ..kalau dah masuk 1 sem..kena tunggu sem depan pulak ker baru boleh tukar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak sure. Awak boleh tanya pihak universiti awak.maaf ya.

      Delete
  62. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  63. Assalammualaikum, cik. Saya nak tanya ni. Cik memang berhenti program Dual degree tu? Pastu macam mana pulak proses mohon upu lepas berhenti tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya saya berhenti. Saya mohon utk upu tahun depannya. Mohon sahaja upu seperti biasa.

      Delete
    2. Kak, saya tersalah pilih kos U jugak, n pelajar lepasan matrik 21/22. Misal kata tunggu jugak upu tahun depan, bukan ke agak risky? Sbb mcm akk cakap sijil valid 2 thun je. Kalau tak dapat tawaran sakit jugak ni.

      Delete
  64. Assalam kak saya pun lepasan matrik 20/21. Tapi tersilap pilih course yg saya nak. Kalau saya isi upu juga utk tahun hadapan, bukan ke agak risky? Sebb sijil matrik valid 2 tahun sahaja kan? Kalau tak dalat tawaran utk upu tahun jepan, maksudnya dh tiada peluang langsung lah ya?

    ReplyDelete